De totale verkopen daalden met 1,6 procent. Maar dat cijfer wordt vertekend
door Duitsland, dat goed is voor een kwart van de Europese markt. Daar
groeiden de verkopen dankzij de slooppremie met 23 procent.
Volkswagen bleef nog wel op de been, met een stijging van de verkopen van 4,8
procent, net als Skoda (4,1 procent), maar Audi (-7,8), BMW (-13,6) en
Mercedes (-13,8) moesten zwaar terug – ondanks de slooppremie op hun
thuismarkt.
Verwachting 2010
Dat belooft weinig goeds voor 2010. Volgens het Global Auto Report van
Scotiabank daalt de Europese markt dan nog eens met een miljoen auto’s,
waarvan een half miljoen voor rekening van Duitsland komt.
De luxe Duitse automerken lijden onder de vraag naar kleinere auto’s. Het is
waarschijnlijk daarom geen toeval dat Audi zojuist een ‘instapmodel’ heeft
gelanceerd, de A1, om zo ook dit marktsegment te bedienen.
Naast de Duitse limousines verloor ook GM fors marktaandeel (-8,7 procent),
waarbij alleen Chevrolet (+5,5 procent) de trend keerde. Chrysler had
opnieuw een dramatisch jaar met een daling van 41,6 procent. Ford
daarentegen won met een stijging van 2 procent marktaandeel.
Hyundai grote winnaar
Grote winnaar in 2009 was Hyundai met een stijging van 26,6 procent. Het
Koreaanse merk krijgt nu Nissan (+ 9 procent) in het zicht, waarmee het tot
de Europese top-10 van autoconcerns zou toetreden. Toyota gleed weg (-4,7),
net als Honda (-7,7), Mazda (-13,5) en Mitsubishi (-17,8).
In heel Europa werden vorig jaar 14,5 miljoen auto's verkocht. In Nederland
daalden de verkopen zoals eerder al bekend werd met 22,5 procent. Binnen de
EU kelderden de verkopen alleen in Denemarken, Finland, Ierland en Portugal
nog harder.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl